Praca opublikowana w książce
"Spory terytorialne na zachodnim wybrzeżu Pacyfiku", Warszawa 2013
Nguyễn Thái Linh
Spory o
archipelagi Paracele i Spratly na Morzu Południowochińskim należą
do najbardziej skomplikowanych i długotrwałych sporów
terytorialnych na świecie. Konflikt o archipelag Paracele trwa już
od ponad stu lat, a wokół archipelagu Spratly – ponad
sześćdziesiąt lat i oba nabierają na sile. Zrozumienie
skomplikowanej natury tych sporów wymaga znajomości i
połączenia aspektów historycznego,
prawnego i politycznego. W
ramach tej pracy autorka postara się przedstawić
i przeanalizować argumentację stron w świetle prawa
międzynarodowego.
Archipelag
Paracele (chiń.
Xisha Islands, wietn. Hoang
Sa) leży pomiędzy 15’
i 17’
szerokości geograficznej północnej i 111
i 113
długości geograficznej wschodniej, około 300 kilometrów od
chińskiej wyspy Hainan i 220 kilometrów od wietnamskiej wyspy Ly
Son. W jego skład wchodzi około 30 wysepek, skał koralowych, raf i
ławic. Składa się z
dwóch grup wysp. Grupę Amphitrite tworzą wyspy Lincolna, Woody i
Rocky, 5 mniejszych wysp oraz podwodne rafy koralowe. Grupa Crescent
to 7 wysepek, z których najważniejsze to Tryton oraz Pattle.
W sporze o
archipelag Paracele stronami są Wietnam, Chiny i Taiwan, każde
państwo rości sobie prawo do całego archipelagu.
Archipelag
Spratly (chiń.
Nansha, wietn. Truong Sa) leży pomiędzy
4
a 12
szerokości geograficznej północnej i 10930’
a 11750’
długości geograficznej wschodniej, w centrum Morza
Południowochińskiego. Obejmuje grupę mikroskopijnych wysepek, skał
koralowych, raf i ławic, rozrzuconych na obszarze około 180.000
kilometrów kwadratowych. Większość z nich jest zatapiana w czasie
przypływów, a poszczególne punkty odległe są od siebie o
dziesiątki, a niekiedy nawet setki kilometrów. Ogólna wynurzona
nad poziom morza powierzchnia wszystkich wysp, wysepek, skał, raf i
ławic wynosi około 10 kilometrów kwadratowych. Główna grupa wysp
położona jest około 400 kilometrów na północny wschód od
brzegów Borneo i Palwanu (Filipiny) i około 500 kilometrów od
brzegu południowego Wietnamu, w odległości przeszło 1000
kilometrów od chińskiej wyspy Hajnanu i 1500 kilometrów od wyspy
Tajwan.
W sporze o
archipelag Spratly stronami są Wietnam, Chiny, Tajwan, Filipiny,
Malezja oraz Brunei. Wietnam, Chiny i Tajwan mają roszczenia co do
całego archipelagu, a Filipiny (które włączyły się do konfliktu
dopiero w 1951 roku) oraz Malezja (toczące spór od 1978 roku) mają
roszczenia co do części archipelagu. Brunei rości sobie prawa
tylko do jednej wyspy Louisa Reef (od 1984 roku).
- Argumentacja Wietnamu
- Wietnam ma władzę suwerenną nad archipelagami Paracele i Spratly z tytułu zawłaszczenia ziemi niczyjej (terra nullius) poprzez odkrycie i efektywą okupację od XVII wieku.
Według
obecnie powszechnej koncepcji prawa międzynarodowego samo odkrycie
ziemi niczyjej (terra nullius)
nie jest wystarczające do zawłaszczenia i posiadania tytułu
prawnego przez państwo, które tę ziemię odkryło. Tylko efektywna
okupacja, czyli rzeczywiste rozciągnięcie władzy na ziemię
niczyją, daje tytuł prawny.
Ostatecznie
ukształtowały się dwie zasady zawłaszczenia ziemi niczyjej:
zasada rzeczywistości oraz zasada jawności1.
Treścią zasady rzeczywistości (dokonanie efektywnej okupacji) jest
faktyczne objęcie danego terytorium w posiadanie, traktowanie go
jako części swego terytorium i wykonywanie tam władzy suwerennej
przez pewien stosowny okres. Zasada jawności wymaga, aby dokonane
zawłaszczenie było notyfikowane przez inne państwa.
Okupacja musi być dokonana przez państwo. Osoba fizyczna czy prawna nie może zawłaszczać ziemi niczyjej.
Wietnam
uzasadnia swoje roszczenie oparte na odkryciu i efektywnej okupacji,
sięgając do argumentów historycznych.
Według
„Zbioru Map Wietnamu” (Thien
Nam Tu Chi Lo Do),
księgi z XVII wieku wykonanej przez znanego wietnamskiego geografa
Do Ba, Wietnam dokonał efektywnej okupacji archipelagów Paracele i
Spratly oraz traktował je jak integralną część swojego
terytorium co najmniej od XVII wieku, gdy jeszcze nie należały do
żadnego państwa, czyli gdy były jeszcze ziemią niczyją (terra
nullius).
Wówczas archipelagi Spratly i Paracele były określane wspólnie
jako Bai Cat Vang (Brzeg Żółtego Piasku) i wpisane do okręgu
Quang Ngai. Bai Cat Vang nazywano także inaczej, np.: Dai Truong Sa,
Van Ly Truong Sa, Truong Sa, Con Vang.
W
książce „O uśmierzaniu granic – zapiski różne” (Phu
Bien Tap Luc)
uczonego wietnamskiego Le Qui Dona autor opisywał archipelagi pod
nazwą Dai Truong Sa oraz donosił o stworzeniu przez panów Nguyen
Stowarzyszenia Bac Hai w celu badania i eksploatacji zasobów
Paracele i Spratly’a, takich jak żółwie, trepangi, morświny.
Członkowie stowarzyszenia pozostali na wyspach od 6 do 8 miesięcy w
ciągu roku.
Wiele
innych dokumentów historycznych, m.in. „Kronika Dynastii” (Lich
Trieu Hien Chuong Loai Chi)
z 1821 roku
napisana przez Phan Huy Chu – historyka Instytutu Historii
Narodowej pod dynastią Nguyen, „Geografia Imperium Viet” (Hoang
Viet Dia Du Chi)
z 1833 roku,
„Oficjalna Kronika Dai Nam” (Dai
Nam Thuc Luc Tien Bien i
Chinh
Bien,1844–1848),
potwierdziło prace Stowarzyszenia Bac Hai. Źródła te opisywały
ponadto określane przez władze regulamin wyboru członków
stowarzyszenia, zasady poboru podatków, wynagrodzenie, ulgi
dla jego członków itd. Stowarzyszenie było utrzymywane i działało
nieprzerwanie od czasu panów Nguyen (1558–1786) do dynastii Tay
Son (1786–1802) i dynastii Nguyen (1802–1845). Cesarz Gia Long
(dynastia Nguyen) i następni cesarzy Minh Mang, Thieu Tri, Tu Duc
zwracali szczególną uwagę na archipelagi Spratly i Paracele.
Wzmocnili nad nimi suwerenność swego państwa2. Przez
trzy wieki (od XVII do XIX) władze feudalne Wietnamu sprawowały
nieprzerwaną władzę suwerenną nad archipelagami, eksploatowały
je ekonomicznie i utrzymywały nad nimi administracyjne
zwierzchnictwo, a żadne inne państwa nie sprzeciwiały się temu.
Jaseniew
Vladimir i Stephanow Evginii w swojej książce „Granice chińskie:
od tradycyjnego ekspansjonizmu do obecnego hegemonizmu”, po
przedstawieniu faktów świadczących o nieustannym sprawowaniu
władzy suwerennej nad archipelagami Spratly i Paracele przez
Państwo Wietnamskie, także podkreślali, że „od dawna,
wietnamskie władze feudalne włączyły różne przybrzeżne wyspy
jak i Hoang Sa i Truong Sa archipelagi do granicy terytorialnej
Państwa Wietnamskiego”3.
2. Po założeniu protektoratu w
Wietnamie według Konwencji z 6 czerwca 1884 r. Francja rządziła
archipelagami Paracele i Spratly w imieniu Wietnamu.
Chiny
(i inne państwa) wtedy jeszcze nie miały roszczenia do tych
dalekich wysp, dlatego w okresie pro-kolonizacji Francja swobodnie
się tutaj pokazała.
W
1899 roku,, gubernator generalny Indochin Paul Doumer poprosił rząd
Francji o wybudowanie latarni morskiej na archipelagu Paracele.
Jednak z powodu braku śróóodków finansowych ta ta inicjatywa nie
została zrealizowana.
Dnia
8 marca 1925 r.okuoku, gubernator generalny Indochin ogłosił, że
archipelag Paracele stanowi częeść terytorium Francji.4.
Od roku 1925 roku Instytut Oceanografii Nha Trang dokonywał
inspekcji i badań oceanograficznych, geologicznych i biologicznych
na Paracelach5,
a na Spratly – od 1927 roku6.
W
1930 roku rząd francuski w Indochinach oficjalnie polecił wywiesić
flagę na wyspach Spratly. Delegacja popłynęła statkiem „La
Malicieuse”. Następnie – od 1930 do 1933 roku – jednostki
wojskowe francuskie zajęły główne wyspy tego archipelagu: wyspę
Spratly (13 kwietnia 1930 r.), Amboyna Cay (7 kwietnia 1933 r.), Itu
Aba (10 kwietnia 1933 r.), grupę Hai Dao (10 kwietnia 1933 r.), Loai
Ta (11 kwietnia 1933 r.) i Thi Tu (12 kwietnia 1933 r.) wraz z
maleńkimi wysepkami wokół wymienionych wysp. Na temat okupacji
tych ziem został opublikowany komunikat Ministerstwa Spraw
Zagranicznych Francji w „Oficjalnej Gazecie Republiki Francji”
(Journal Officiel
de la Republique Française)
z 26
lipca 1933 r. oraz w „Oficjalnej Gazecie
Indochin” (Journal
Officiel de l’Indochine)
z 25 września 1933 r.
Okupacja
archipelagu Spratly przez Francję w latach 1930–1933 nie spotkała
„żadnego sprzeciwu od strony Filipin czy Chin, ani od strony
Holandii, zajmującej wówczas Brunei, ani ze strony Ameryki. Wielka
Brytania prosiła o wytłumaczenie i deklarowała, iż jest
zadowolona z odpowiedzi, które udzieliła jej Francja”7.
Dnia
21 grudnia 1933 r. gubernator J. Krautheimer wydał ustawę, która
przyłączyła archipelag Spratly do prowincji Ba Ria.
Dnia
30 marca 1938 r. cesarz Wietnamu wydał ustawę, która przyłączyła
archipelag Paracele do prowincji Thua Thien, natomiast 16 czerwca
1938 r. generalny gubernator Indochin J. Brevie wydał
rozporządzenie, które stworzyło jednostkę administracyjną na
archipelagu Paracele. Francja dokonała faktycznej okupacji na całym
archipelagu. Mała jednostka wojskowa patrolowała archipelag
regularnie. W 1938 roku została umieszczona kamienna tablica z
napisem „Republika
Francja – Państwo An Nam – Archipelag Paracele, 1816 – Wyspa
Paracel – 1938”.
Na Paracel
and Spratly Islands”,
Kluwer
Law International, Haga 2000
archipelagu wybudowano także latarnię morską, stację
meteorologiczną oraz stację telewizyjną.
W
marcu 1939 roku wojska japońskie zajęły archipelag Spratly. Został
on włączony (wraz z archipelagami Pratas i Paracele)
do administracji władz portu Kaosiung na Tajwanie. Japończycy
utworzyli bazę wojskową na wyspie Spratly, przekształcili wyspę
Itu Aba w bazę łodzi podwodnych oraz rozmieścili posterunki na
niektórych innych wyspach. W kwietniu 1939 roku Paryż zaprotestował
przeciwko akcji militarnej rządu japońskiego na archipelagu
Spratly, twierdząc, że stanowi on część An Namu.
Wojska japońskie kontrolowały jednak ten archipelag do końca II
wojny światowej.
Po
II wojnie światowej Francja niezwłocznie ponowiła swoją obecność
na archipelagach Paracele i Spratly. W czerwcu 1946 roku mała
francuska jednostka wojskowa przybyła na archipelag Paracele i
ponownie go okupowała. Kilka miesięcy później, w październiku
1946 roku, francuski statek wojenny pod nazwą „Chevreud”
popłynął do Spratly. Załoga statku „Chevreud”
umieściła na wyspie Itu Aba kamienną tablicę, na której
napisano:
France
Française
Ile
Itu Aba
Astrolobe
(10-4-33)
Chevreud
(5-10-46)8
Poprzez tę tablicę potwierdzono
francuską okupację archipelagu Spratly w 1933 roku i zatwierdzono
odnowienie francuskich uprawnień 5 października 1946 r. Chociaż
Francuzi nie okupowali Itu Aba, umieszczenie tej kamiennej tablicy
rzeczywiście sankcjonowało własność
Francji. Co więcej, wydarzenie to nastąpiło w czasie, gdy wyspa
Itu Aba nie była jeszcze okupowana przez armię chińską.
W 1947 roku Francja domagała się,
aby wojska chińskie opuściły wyspę Itu Aba, którą bezprawnie
zajęły pod koniec 1946 roku. Rząd francuski wysyłał jednostki
wojskowe na archipelag w zastępstwie Chińczyków.
Jak wyżej wskazano, Francja jako
protektor reprezentujący państwo An Nam nie
zrezygnowała z jego roszczeń i kontynuowała wykonywanie władzy
suwerennej na archipelagu Paracele. W przypadku archipelagu Spratly
Francja uznała go za ziemię niczyją i dokonała efektywnej
okupacji przed obecnością innych państw na tym archipelagu, nie
napotykając na żaden znaczący sprzeciw z ich strony.
3.
Władza suwerenna Wietnamu nad archipelagami była dalej kontynuowana
i broniona po opuszczeniu Indochin przez Francję.
W
dniu 14 października 1950 r. Francja oficjalnie przekazała
archipelagi w administrowanie rządu Bao Dai.
We
wrześniu 1951 roku w San Francisco odbyła się konferencja w
sprawie Traktatu Pokojowego z Japonią. Artykuł 2(f) tego Traktatu
stanowił, że „Japonia zrzeka się wszelkich praw, tytułów i
roszczeń dotyczących archipelagu Paracele i archipelagu Spratly”.
Przewodniczący delegacji wietnamskiej, premier Tran Van Huu,
podczas siódmej sesji oficjalnie deklarował potwierdzenie
suwerenności Wietnamu nad archipelagami Spratly i Paracele. „(…)
Jak musimy szczerze skorzystać z każdej okazji aby zniweczyć
wszystkie źródła sporu, deklarujemy nasze prawa odnośnie
archipelagów Spratly i Paracele, które od czasów niepamiętnych są
częścią Wietnamu”9.
Żadne z 51 uczestniczących w tej konferencji państw nie składało
sprzeciwu ani zastrzeżeń.
Po
Konwencji Genewskiej z 1954 roku archipelagi Paracele i Spratly były
pod kontrolą Wietnamu Południowego. W 1956 roku, po opuszczeniu
Indochin, Francja przekazała południowy Wietnam rządowi
sajgońskiemu. Dnia 1 czerwca 1956 r. Ministerstwo Spraw
Zagranicznych Południowego Wietnamu potwierdziło suwerenność
swego kraju nad wyspami Spratly, odrzucając roszczenia do tych wysp
ze strony Chin i Filipin. Rząd sajgoński wysłał wojska na
archipelagi Paracele i Spratly, na głównych wyspach postawił
tablicę suwerenności, przeprowadzał badania naukowe, wydawał
zezwolenia na eksploatację nawozu ptasiego, zatrzymał grupę
chińskich rybaków nielegalnie przebywających w zachodniej części
Paracele, sprawował administracyjną władzę… Dnia 13 lipca 1971
r. Minister Spraw Zagranicznych Południowego Wietnamu oświadczył w
Manili, że archipelag Spratly jest częścią terytorium Wietnamu od
niepamiętnych czasów. Dwa dni później, tzn. 15 lipca 1971 r.,
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Południowego Wietnamu opublikowało
komunikat stwierdzający władzę suwerenną nad wyspami Spratly i
Paracele.
W
styczniu 1974 roku Chiny bezprawnie zajęły przemocą cały
archipelag Paracele. Rząd Południowego Wietnamu zareagował
niezwłocznie i ostro, korzystał z wszelkich okazji, aby potwierdzać
suwerenność swego kraju, np. wysyłał pismo do Rady Bezpieczeństwa
i Sekretarza Generalnego ONZ z prośbą o interwencję, deklarował
władzę suwerenną na Konferencji Ekonomicznej Komisji dla Azji i
Dalekiego Wschodu (marzec 1974 rok) oraz na III Konferencji Narodów
Zjednoczonych o Prawie Morza w Caracas (lipiec 1974 rok), opublikował
białą książkę o archipelagach Paracele i Spratly (luty 1975
rok).
- Socjalistyczna Republika Wietnamu, będąc sukcesorem dwóch poprzednich państw, posiada wszelkie tytuły prawne do archipelagów Paracele i Spratly od 2 lipca 1976 r.
W oświadczeniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Wietnamu z 27 września 1979 r. Hanoi potwierdziło, że suwerenność
Wietnamu nad archipelagami Paracele i Spratly jest niekwestionowana
oraz oparta na prawnych, historycznych i prawdziwych faktach. Temu
oświadczeniu towarzyszyła biała książka „Suwerenność
Wietnamu nad archipelagami Hoang Sa i Truong Sa” opublikowana dzień
później.
W
1982 roku Wietnam utworzył powiat Hoang Sa podlegający
administracji prowincji Quang Nam – Da Nang dla archipelagu
Paracele oraz powiat Truong Sa podlegający administracji prowincji
Phu Khanh dla archipelagu Spratly. W kwietniu 1983 roku władze
wietnamskie wzmocniły garnizon stacjonujący na wyspie Amboyna Cay,
zwiększając go z 50 do 150 żołnierzy.
W
lutym i marcu 1988 roku doszło do potyczek morskich pomiędzy
jednostkami marynarki wojennej Wietnamu i Chin na archipelagu
Spratly. W ich wyniku zostały „zatopione trzy jednostki
wietnamskie, trzy osoby zginęły, 74 marynarzy wietnamskich uznano
za zaginionych, 9 wzięto do niewoli. Strona chińska stwierdziła,
że jeden z jej żołnierzy został ranny”10.
Chiny
przejęły siłą 7 wysp i wysepek Fiery Cross Reef, Cuarteron Reef,
Gaven Reef, Johnson Reef, Kennan Reef, Subi Reef i Loai Ta South West
Reef.
Dnia
7 maja 1988 r. Minister Obrony SRW, generał Le Duc Anh,
dokonał inspekcji wielu garnizonów na wyspach
archipelagu Spratly. W ogłoszonym z tej okazji przemówieniu
potwierdził suwerenność Wietnamu nad archipelagami Spratly i
Paracele oraz gotowość do ich obrony. W maju 1988 roku inspekcji
dokonali również przewodniczący Rady Państwa Wietnamu Nguyen
Quyet’a i szef sztabu generalnego Wietnamskiej Armii Ludowej –
generał Doan Khue. Spotkało się to z protestem ze strony
chińskiej. Wietnam odrzucił tę krytykę, stwierdzając jednak, że
nie podejmie polemiki, aby uniknąć nowych zadrażnień.
Od 17 marca
do 11 maja 1988 r. Wietnam czterokrotnie występował do ChRL z
propozycją podjęcia rokowań w sprawie rozwiązania sporów wokół
archipelagów Spratly i Paracele. Chińczycy jednak odrzucili tę
ofertę i odmówili wszelkiej dyskusji, gdyż I
wiceminister Spraw Zagranicznych Wietnamu Dinh Nho Lien podjął ten
temat w czasie swojej niespodziewanej wizyty w Pekinie w kwietniu
1989 roku.
Dnia 17
kwietnia 1998 r. członek komitetu Ministerstwa Polityki Wietnamu
Pham The Duyet przewodniczył delegacji dokonującej inspekcji na
Spratly. Ta wizyta jest ważnym krokiem w polityce potwierdzania
władzy suwerennej Wietnamu nad tym archipelagiem.
II.
Argumentacja Chińskiej Republiki Ludowej i
Tajwanu
Ze
względu na to, że postawa ChRL i Tajwanu jest analogiczna, podobnie
jak przytaczane argumenty, należy je omówić wspólnie jako
argumentację strony chińskiej.
1.
Argumentacje historyczne
Strona
chińska opiera swoje roszczenie na odkryciu i sprawowaniu władzy
suwerennej na archipelagach Paracele i Spratly. W dokumentach
przedstawionych przez Chińczyków i w pracach różnych autorów
istnieją jednak niejasności i niezgodności zarówno co do czasu
odkrycia, jak i miejsca wysp odkrytych.
Chińczycy
twierdzą, że archipelagi odkryli w okresie rządów dynastii Han
(206 r. p.n.e. – 220 r. n.e.)11.
Nie przytaczają jednak na to praktycznie żadnych dowodów. Autorzy
chińscy Chiu Hungdah i Park Choon-Ho są zgodni, że archipelag
Spratly został odkryty po raz pierwszy przez wyprawę Kubilaj Chana
w 1292 roku w okresie dynastii Yuan (1280–1368 n.e.)12.
Kierując się ku brzegom Jawy, przepłynął koło „Ch’I-chou
Yang” (Ocean Siedmiu Wysp)
i „Wan-li Shih-tang” (Skaliste
Rafy Rozciągające się na Dziesiątki Tysiące Li).
Według autorów „Wan-li Shih-tang” prawdopodobnie odnosi się do
dzisiejszego Spratly. Inny chiński autor Chen Hurng-Yu jest
natomiast zdania, iż wyspy odkryte przez tę wyprawę to w
rzeczywistości archipelag Paracele13.
Jednak w
Wielkim Zbiorze Ksiąg Dziejów Starożytnych i Nowożytnych (古今圖書集成)
opracowanym przez dynastię Qing w 1706 roku żadna mapa w Spisie
Jednostek Administracyjnych (職方典)
nie uwzględniała archipelagów dalszych niż obecny archipelag
Hainan.
Archipelag
Spratly został opisany po raz pierwszy w 1730 roku w chińskiej
książce napisanej przez Chen Hun-Ching jako „Chen-li Shih-tang”
(Skaliste Rafy Rozciągające się na Tysiące
Li).
Wysunięto pytanie, czy „Wan-li Shih-tang” i „Chen-li
Shih-tang” odnoszą się do jednego miejsca czy do dwóch różnych?
Samuels Marwyn S. wyraża opinię, że „Wan-li Shih-tang” i
„Chen-li Shih-tang” to różne miejsca i prawdopodobnie „Chen-li
Shih-tang” odnosi się do archipelagu Spratly14.
Argumentacja Chena w związku z tym wydaje się bardziej rzetelna.
Gdybyśmy
uważali argumentację Chena za wiarygodną i rok 1730 uznali za rok
odkrycia archipelagu Spratly, napotkalibyśmy dalsze trudności w
ustaleniu, czy odkrycie było dokonane przez osoby prywatne czy też
państwo (np. przez marynarkę wojskową państwa), gdyż w książce
nie było o tym mowy.
Według
Jana Rowińskiego najwcześniejsza informacja ze źródeł obcych
dotycząca obecności Chińczyków w tym regionie pochodzi od
jednostek floty brytyjskiej, które w 1867 roku zarejestrowały
obecność chińskich rybaków na wyspie Itu Aba.
Strona
chińska przedstawia następujące fakty jako dowody sprawowania
władzy suwerennej nad archipelagami Paracele i Spratly:
- W czasie panowania dynastii Song (960–1279) odbywały się patrole wojskowe w okolicy archipelagu Paracele. Fakt ten można potwierdzić dzięki Wujing Zongyao (武经总要, „Generalne Opisanie Podstawowych Zasad Kanonu Militarnego”). Jednak według Monique Chemillier-Gendreau wskazany dokument wykazywał jedynie, że były to podróże inwigilacji geograficznej aż do Oceanu Indyjskiego oraz że Chiny wiedziały wtedy o archipelagu Paracele, lecz nie udowodniły żadnej okupacji.
- W XIII wieku cesarz dynastii Yuan zlecił astronomowi Guo Shoujing dokonanie obserwacji astronomicznych w różnych miejscach, w tym na archipelagu Paracele. Obserwacje te były wykonane częściowo na terytorium Chin, częściowo za ich granicą i miały charakter badań naukowych, nie były wystarczające do uzyskania tytułu prawnego wobec archipelagu.
- W latach 1710–1712, kontradmirał Guangdonga Wu Sheng dokonał patrolu wokół wysp archipelagu Paracele. Jednak według Monique Chemiller-Gendreau był to patrol wokół wyspy Hainan, a nie archipelagu Paracele.
Jak
widzimy, dokumenty historyczne strony chińskiej „są rzadkie,
niezupełne, i nie stanową dowodu zwyczajnej okupacji, efektywnej
administracji ani nie stwierdzają nadzoru suwerennego”15.
O
argumentach historycznych strony chińskiej i Wietnamu francuski
profesor Yves Lacoste uważa, że „w każdym razie, argumenty
Wietnamu są mocniejsze”16,
co autorka niniejszego opracowania uważa za
słuszne.
- Argumenty w okresie od początku XX wieku do 1945 roku
Dopiero na
początku XX wieku pojawiły się pierwsze próby okupacji
archipelagu Paracele przez Chiny. W 1909 roku chiński admirał Li
Zhun dokonał krótkiego lądowania na Paracele (trwającego 24
godziny). Chińczycy wywiesili flagę i wystrzelili ze swej broni,
aby ogłosić suwerenność (co jest sprzeczne z argumentacją
historyczną strony chińskiej – gdyby bowiem archipelag Paracele
był okupowany przez Chiny od czasów dawnych, Li Zhun ze swoją
delegacją musiałby o tym wiedzieć, nie powinien zatem zachowywać
się tak, jakby po raz pierwszy odkrywał ten archipelag). Francja
reprezentująca Wietnam nie reagowała na akt lądowania Chińczyków
na Paracele, gdyż uznała, że była to tylko formalności
marynarskie podczas inspekcji17.
W 1937 roku
Japonia okupowała wyspy „leżące przy brzegu Indochin”,
zmieniła ich nazwę na „Shinnan Gunto” i pozostawiła je pod
jurysdykcją Kiaohsiung (Taiwan), co spotkało się z protestem ze
strony Francji.
Przez cały
okres II wojny światowej archipelagi Paracele i Spratly były pod
okupacją Japonii.
I tak, do
końca II wojny światowej w 1945 roku, nie licząc pierwszych prób
wykazania suwerenności na archipelagu Paracele, Chiny nie dokonały
żadnej efektywnej okupacji na tym archipelagu. Na archipelag Spratly
nie miały żadnego wpływu i nie sprawowały nad nim żadnej
kontroli.
3. Okres
po 1945 roku
Po
II wojnie światowej Japończycy wycofali się z Indochin oraz
archipelagów Paracele i Spratly. Francja wznowiła swoją obecność
na Paracelach w czerwcu 1946 roku. W styczniu 1947 roku wojska
Republiki Chińskiej lądowały na wyspie Woody Island (archipelag
Paracele). Francja natychmiast sprzeciwiła się tej bezprawnej
okupacji i wysłała tam jednostkę wojskową, utworzyła garnizon i
wybudowała stacje meteorologiczne, które funkcjonowały przez całe
26 lat aż do 1974 roku, kiedy Chiny bezprawnie zajęły archipelag
przemocą zbrojną.
Pod
koniec 1946 roku Tajwan wysłał wojska na archipelag Spratly w celu
okupacji wyspy Itu Aba.
Dnia
1 grudnia 1947 r. ChRL formalnie włączyła cztery archipelagi na
Morzu Południowochińskim (w tym również Paracele i Spratly) do
prowincji Kuangtung. W tym samym czasie ogłoszono, że aktualna
administracja tych archipelagów będzie znajdować się tymczasowo
pod dowództwem chińskiej marynarki wojennej18.
Dnia 12 grudnia 1947 r. na Itu Aba, gdzie w czasie II
wojny światowej znajdowała się japońska baza łodzi podwodnych,
utworzono posterunek wojskowy Republiki Chińskiej. Według źródeł
tajwańskich od grudnia 1949 roku przebywał tam stały garnizon
wojsk kuomintangowskich19.
Proklamacja
Chińskiej Republiki Ludowej w październiku 1949 roku zmusiła
wojska kuomintangowskie do opuszczenia w maju 1950 roku wyspy Woody
Island (w archipelagu Paracele) oraz wyspy Itu Aba (w archipelagu
Spratly). Garnizony wojsk francuskich nadal pozostały na archipelagu
Paracele.
Jak
zostało wspomniane powyżej, w czasie Konferencji Pokojowej z
Japonią w San Francisco z 1951 roku Wietnam oficjalnie zadeklarował
swoją suwerenność nad archipelagami Spratly i Paracele.
Przedstawiliele ChRL i Tajwanu byli nieobecni na tej konferencji, w
związku z czym uważają, że taki traktat jest całkowicie
bezprawny i dlatego nieważny.
Aby
analizować bliżej Traktat Pokojowy z Japonią z 1951 roku, należy
cofnąć się w czasie, a mianowicie do Deklaracji Kairskiej z 26
listopada 1943 r. i Deklaracji Poczdamskiej z 26 lipca 1945 r.
W
listopadzie 1943 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Franklin Delano
Roosevelt, premier Wielkiej Brytanii Winston Leonard Spencer
Churchill i generalissimus Chin Tsiang Kiai-Che20
potajemnie spotkali się w Kairze (Egipt) i
wspólnie podpisali deklarację, w której postanowiono:
„Celem
tych państw21
jest odebranie Japonii praw do wszystkich wysp na Oceanie Spokojnym,
które ten kraj przemocą zajął lub okupował od początku I wojny
światowej, i wszystkie terytoria, które Japonia zabrała siłą
Chińczykom, tj. Mandżurię,
Tajwan (Formosa) i Peskadory, muszą być zwrócone Chinom. Japonia
musi zostać usunięta ze wszystkich innych terytoriów, które
zagarnęła przemocą i chciwością”22.
Półtora
roku później prezydent Stanów Zjednoczonych, premier Wielkiej
Brytanii i generalissimus Chin spotkali się ponownie w Poczdamie.
Dnia 26 lipca 1945 r. podpisali deklarację stanowiącą, iż
„wszystkie postanowienia Deklaracji Kairskiej muszą być
wykonane”23.
Z
powyższego wynika, że Deklaracja Kairska jest dokumentem
międzynarodowym, który tworzy zobowiązania prawnomiędzynarodowe,
a nie tylko zwykłą deklaracją o charakterze oświadczenia.
Zarówno
deklaracja Kairska z 1943 r., jak i Deklaracja Poczdamska z 1945 r. w
ogóle nie wspominają o zwróceniu Chinom archipelagów Spratly i
Paracele, które Japonia zajęła przemocą na początku II wojny
światowej. Oznacza to, że przywódcy trzech mocarstw nie uważali
archipelagów Spratly i Paracele jako części terytorium Chin.
Dnia
4 grudnia 1950 r. Chou En-lai (ówczesny minister spraw zagranicznych
Chin) w oświadczeniu dotyczącym traktatu pokojowego z Japonią
powiedział: „Deklaracja Kairska, Konwencja Jałtańska,
Deklaracja Poczdamska (…) międzynarodowe
dokumenty podpisane przez rząd Stanów Zjednoczonych stanowią
zasadniczą podstawę dla traktatu pokojowego z Japonią”24.
Innymi
słowy, Traktat Pokojowy z Japonią z 1951 r. podpisany w San
Francisco jest międzynarodowym dokumentem wykonującym Deklarację
Kairską i dlatego ma takie same skutki jak Deklaracja Kairska.
Jeśli
strona chińska uważa Traktat z 1951 r. w San Francisco za
„bezprawny i dlatego nieważny”, to takie oświadczenie jest
sprzeczne z oświadczeniem z 4 grudnia 1950 r. Poza tym, z punktu
widzenia prawa międzynarodowego, umowa międzynarodowa jest
nieważna, jeżeli:
- jest sprzeczna z bezwzględnie obowiązującą normą powszechnego prawa międzynarodowego (ius congens);
- jest zawarta w wyniku groźby lub użycia siły z pogwałceniem zasad prawa międzynarodowego wyrażonych w Karcie Narodów Zjednoczonych;
Traktat Pokojowy z Japonią z 1951 r. w San Francisco
nie spełnia żadnej z wyżej wymienionych przesłanek i dlatego bez
wątpienia jest ważny według prawa międzynarodowego. Strona
chińska może co najwyżej uważać ten traktat za bezskuteczny w
stosunku do siebie ze względu na to, że go nie podpisała.
Dnia
28 kwietnia 1952 r. ChRL i Japonia podpisały dwustronny traktat
pokojowy. Artykuł 2 tego traktatu stanowi: „Strony przyznają że
według art. 2 Traktatu Pokojowego z Japonią podpisanego dnia 8
września 1951 r. w San Francisco, Stany Zjednoczone, Japonia zrzekła
się wszelkich praw, tytułów i roszczeń dotyczących Tajwanu
(Formosa) i Pescador, jak i archipelagów Paracele oraz Spratly”.
W oświadczeniu z 5 maja 1952 r. w sprawie tego dwustronnego traktatu
Chou En-lai nie wspomniał nic o Spratly i Paracele27.
Interpretacje
artykułu 2 pokojowego traktatu chińsko-japońskiego są niezgodne i
budzą różne wątpliwości. Jedni uważają, że ponieważ Tajwan i
Peskadory są częściami terytorium Chin, które Japonia musi
Chińczykom zwrócić, to przez umieszczenie „archipelag Paracele i
archipelag Spratly” w tym samym artykule, strony „pośrednio”
uważały je za część terytorium Chin. Inni są zdania, że w tym
artykule jest tylko mowa o zrzekaniu się przez Japonię wszelkich
praw, tytułów i roszczeń dotyczących Spratly i Paracele. Nie
nakazano natomiast zwrócenia Chinom tych archipelagów.
W
kwietniu 1956 roku wojska francuskie wycofały się z Indochin, rząd
Wietnamu Południowego oficjalnie przejął od Francji kontrolę nad
Paracelami. W tym samym czasie wojska Chińskiej Republiki Ludowej
dyskretnie okupowały Wschodnią część archipelagu Paracele (grupa
wysp Amphitrite)28.
Od
1 czerwca do 24 września 1956 r. trzy różne jednostki wojskowe
Republiki Chińskiej zostały wysłane na archipelag Spratly.
Pierwsza z nich przybyła do North Danger 5 czerwca. Po dokonaniu
inspekcji na wyspie Itu Aba odjechała 14 czerwca do Tajwanu. Druga
jednostka opuściła Tajwan 29 czerwca i wywiesiła flagę Republiki
Chińskiej na Itu Aba w dniu 11 lipca. Trzecia misja została wysłana
do Itu Aba w 24 września29.
Dnia 4
września 1958 r. ChRL ogłosiła swoje 12-milowe morze terytorialne,
również wokół archipelagów Paracele i Spratly.
Dnia 19
stycznia 1974 r. Chiny przemocą zbrojną przejęły cały archipelag
Paracele.
Władze
kuomintangowskie przystąpiły do intensywnej rozbudowy swojej bazy
morskiej na Itu Aba na początku lat 70. XX wieku. Według J.
Rowińskiego zwiększono stacjonujący tam garnizon początkowo do
300, a następnie do 500 ludzi, wody przybrzeżne zamknięto dla
obcych jednostek. „Rozwinięto na znaczną skalę budowę
infrastruktury wojskowej, przerzucono na wyspę ciężką
artylerię”30.
Ponadto
-
„do stycznia 1974 r. ChRL praktycznie nie
miała możliwości wpływania na sytuację w regionie archipelagu
Spratly,
nie mówiąc już o sprawowaniu nad nim kontroli”31.
W
lutym 1988 roku Chiny wysyłały wojska na niektóre wyspy
archipelagu Spratly. W marcu 1988 roku, o czym była powyżej mowa,
doszło do potyczek morskich pomiędzy jednostkami marynarki wojennej
Wietnamu i Chin na archipelagu Spratly, w rezultacie czego Chiny
zajęły 7 wysp. Chińska Republika Ludowa była jedynym państwem
zgłaszającym roszczenia co do całego archipelagu Spratly, które
do 1988 r. praktycznie nie kontrolowało żadnej z jego wysepek.
III.
Argumentacja Filipin
Jedno z
najsłabszych roszczeń pochodzi od strony filipińskiej. Filipiny
roszczą sobie prawo do około 60 wysepek, raf i ławic archipelagu
Spratly32.
Pierwsze filipińskie roszczenie wysunął Filipińczyk, handlowiec i
prawnik Tomas Cloma. W 1947 roku ogłosił on odkrycie grupy wysp i
wysepek znajdującej się 300 mil na zachodzie wyspy Palawan.
Jednak
dopiero w 1956 roku kontynuował „odkrycie” tego obszaru. Dnia
15 marca 1956 r. Filemon Cloma, jego brat, wraz z 40 marynarzami
filipińskiego obywatelstwa dotarli do tych wysepek w celu dokonania
formalnego zawłaszczenia. Wywiesili flagi Filipin na niektórych
wyspach, wśród których było Itu Aba33.
Dnia 11 maja 1956 r. proklamowali na zajętych przez siebie wysepkach
„Kalayaan” (Ziemia Wolności)34.
Sam Tomas Cloma deklarował się jako Przewodniczący Rady Najwyższej
Państwa Ziemi Wolności. Ta deklaracja ożywiła międzynarodowe
zainteresowanie wobec Spratly i protesty ze strony innych państw35.
Dnia
15 maja 1956 r., po poinformowaniu filipińskiej i światowej prasy,
T. Cloma wysłał pismo do ówczesnego wiceprezydenta i ministra
spraw zagranicznych Carlosa P. Garcii z informacją, że wraz z
innymi obywatelami filipińskimi okupował w ich własnym imieniu
obszar o powierzchni 64.976 mil kwadratowych na zachodzie Palawan,
który znajduje się poza filipińskimi wodami i nie znajduje się
pod jurysdykcją żadnego państwa. Podkreślił także, iż jego
roszczenie było oparte na prawie odkrycia i (lub) okupacji oraz
dołączył do swojego pisma mapę obszaru. Mimo całkowitej zmiany
nazw wszystkich wysp mapa niewątpliwie pokazywała, że Kalayaan
obejmował większość wysp archipelagu Spratly, w tym między
innymi wyspy Spratly, Itu Aba, Nam Yit, Thi Tu, a także ważne rafy
i skały koralowe, takie jak North Danger Reef, Mariveles Reef,
Invertigation Shoal i inne36.
Drugie
pismo do Ministerstwa Spraw Zagranicznych Filipin T. Cloma wysłał
21 maja 1956 r. wraz z listą wysp „Ziemi Wolności”. Napisał
on:
„Roszczenie było
wysunięte przez obywateli Filipin, a nie w imieniu rządu
filipińskiego, ponieważ nie mamy prawa do tego. W każdym razie,
powyższe będzie mieć konsekwencję, że to terytorium stanie się
częścią Filipin. Z tego powodu, mamy nadzieję i prosimy rząd
filipiński, aby poparł i ochronił nasze roszczenie oraz nie
prezentował drugiego roszczenia w Narodach Zjednoczonych, może to
bowiem zachęcać do sprzeciwu inne państwa”37.
Dnia
6 lipca 1956 r. T. Cloma oficjalnie proklamował rząd „Ziemi
Wolności” i wysłał trzecie pismo do ministra spraw zagranicznych
Filipin, zwracając się o protektorat ze strony rządu w Manili.
Rząd
Filipin zajął wtedy dość niezdecydowane stanowisko. W odpowiedzi
minister spraw zagranicznych napisał do T. Clomy:
„Ministerstwo
Spraw Zagranicznych uważa, że wyspy, rafy, skały koralowe i
ławice
znajdujące się na obszarze, który nazwał Pan »Ziemią
Wolności«,
oprócz grupy Siedmiu Wysp znanej międzynarodowo jako Spratly, są
ziemią niczyją (…) wszystkie (wyspy) są nieokupowane i
niezamieszkane; innymi słowy oznacza to, iż każdy obywatel Filipin
ma prawo do swobodnej eksploatacji ekonomicznej i osiedlania
się, jak również obywatele innych państw, dopóki wyłączna
suwerenność któregokolwiek państwa na tychże wyspach nie
zostanie ustalona zgodnie z zasadami ochronionymi przez prawo
międzynarodowe lub uznanymi przez państwa.
Jeśli chodzi o grupę
Siedmiu Wysp, nazwaną międzynarodowo »Spratly«,
rząd Filipin uznaje, iż te wyspy pod nadzorem de
facto państw
sprzymierzonych, które wygrały II wojnę światową według
Traktatu Pokojowego podpisanego w San Francisco z dnia 8 września
1951 r.,
w którym Japonia zrzekała się wszelkich praw, tytułów i roszczeń
do archipelagów Spratly i Paracele, a do tej pory państwa
sprzymierzone jeszcze nie mają uzgodnienia co do tych archipelagów.
Z powyższego wynika, że dopóki grupa tych wysp jest w takim
stanie, wszyscy obywatele lub urzędnicy państw sprzymierzonych mają
prawo do eksploatacji ekonomicznej i osiedlania się na zasadzie
równości.
Filipiny są jednym z
państw sprzymierzonych, które pokonały Japonię w II wojnie
światowej i jednocześnie jest państwem podpisującym wyżej
wymieniony Traktat Pokojowy z Japonią”38.
Innymi
słowy, rząd Filipin uważał, że obywatele filipińscy mają prawo
(na zasadzie równości z obywatelami innych państw sprzymierzonych)
do eksploatacji ekonomicznej i osiedlania się
na archipelagu Spratly.
Ministerstwo
Spraw Zagranicznych Filipin dodało również, że ze względu na
położenie geograficzne wysp „Ziemi Wolności”, które leżą
blisko zachodniej granicy Filipin, ich stosunki historyczne i
geologiczne wobec archipelagu Filipin, ich ogromne znaczenie
strategiczne dla bezpieczeństwa tego kraju oraz znaczny potencjał
ekonomiczny (rybołówstwo, owoce morza, fosfory itd.): „rząd
Filipin na pewno nie lekceważy eksploatacji ekonomicznej i chęci
osiedlania
się obywateli Filipin na tej grupie wysp, dopóki postępują dla
legalnych celów”.
Poza
tym podczas konferencji prasowej w Manili 19 maja 1956 r. minister
spraw zagranicznych Filipin stwierdził, że grupa wysp na Morzu
Południowochińskim, z wyspą Itu Aba i Spratly włącznie, powinna
należeć do Filipin, ponieważ znajduje się bliżej ich terytorium
niż jakikolwiek inny kraj.
Takie
oświadczenie ministra spraw zagranicznych Filipin wywołało mocną
reakcję i protesty ze strony innych państw. Pod koniec maja i na
początku czerwca 1956 r. posypały się ostre protesty Sajgonu i
Tajpej. Pekin zgłosił swój protest przez „New China News Agency”
i stwierdził, że roszczenia T. Clomy na podstawie „odkrycia”
były niedorzeczne. Jednocześnie Tajwan zamierzał wysyłać
jednostkę swojej marynarki wojennej do Spratly. Manila natychmiast
zawiadomiła Wietnam i Tajwan, że Filipiny jeszcze nie zgłosiły
oficjalnych roszczeń co do tego obszaru. Ambasador Filipin w Tajpej,
Narciso Ramos, poinformował rząd tajwański, że Tajwan nie
powinien się niepokoić. Republika Chińska wysłała jednak 1
czerwca swoją jednostkę marynarki wojennej do Spratly.
W
tym czasie, T. Cloma, 8 czerwca 1956 r., wysłał drugą delegację
na Spratly. Na wyspie Itu Aba marynarze Clomy zauważyli, że ich
kamienne znaki zostały usunięte przez Tajwańczyków i zastąpione
tablicami z chińskimi znakami.
Pierwsza
potyczka pomiędzy grupą Clomy i Tajwańczykami odbyła się 1
października 1956 r. w North Danger Shoal. Patrol tajwański
zarekwirował broń, wszystkie mapy i dokumenty na statku T. Clomy.
Brat Clomy także był zmuszony do oddania broni Tajwańczykom. W tę
sprawę rząd filipiński zupełnie nie interweniował.
W
sierpniu 1956 r. Wietnam wysłał również patrol na archipelag
Spratly w odpowiedzi na „wydarzenie Clomy”.
W
okresie 1970–1971 r. jednostki piechoty morskiej Filipin na
polecenie prezydenta F. Marcosa zajęły niektóre wyspy archipelagu
Spratly, m.in. Thi Tu (80 km na północy od Itu Aba), Nanszan (ok.
170 km na północnym wschodzie Itu Aba), Scarboro i South Rock.
Filipińczycy utworzyli posterunki na wielu drobnych wysepkach i raf
w północno-wschodniej części archipelagu39.
Ponowna próba zajęcia wyspy Itu Aba w 1971 r. zakończyła się
niepowodzeniem. Oddziały filipińskie zostały ostrzelane przez
garnizon tajwański40.
Rząd filipiński protestował, stwierdzając, że:
- Filipiny mają tytuł prawny do Spratly jako konsekwencja okupacji T. Clomy,
- Chiny okupowały niektóre wyspy będące de facto pod nadzorem państw sprzymierzonych bez zgody tych państw,
Wraz z protestem Filipiny zwiększyły swoje garnizony
na wspomnianych wyspach do 1000 osób. Według Jana Rowińskiego na
wyspie Thi Tu zbudowano lotnisko polowe, a na zajętych wyspach
działała administracja filipińska, m.in. przedstawicielstwo
Państwowego Towarzystwa Rybackiego oraz stacja meteorologiczna.
Zapowiedziano wprowadzenie regularnej komunikacji lotniczej pomiędzy
wysepkami a stolicą kraju, rozpoczęto także prace geologiczne i
tworzono warunki do eksploatacji złóż ropy.
W
1974 roku Tomas Cloma przekazał „własność” Ziemi Wolności
Republice Filipińskiej. Do tego czasu Filipiny kontrolowały cztery
wysepki archipelagu Spratly42.
Wiosną
1978 roku Filipińczycy już ustanowili garnizony na siedmiu wyspach
Spratly. Dnia 11 czerwca prezydent F. Marcos przyłączył wskazane
wyspy do terytorium Filipin rozporządzeniem nr 159643,
które stanowiło, że „te obszary prawnie nie należały do
żadnego państwa czy narodu, w wyniku efektywnej okupacji i kontroli
zgodnie z prawem międzynarodowym, muszą one teraz należeć do
Filipin i znajdować się pod ich jurysdykcją”. Została utworzona
także 200-milowa strefa ekonomiczna44.
W
końcu 1978 roku Filipińczycy zakończyli przygotowania do
wydobywania ropy naftowej. W styczniu 1979 roku Państwowe
Towarzystwo Naftowe Filipin we współpracy z koncernami naftowymi
Stanów Zjednoczonych i Szwecji rozpoczęło eksploatację ropy z dna
morskiego, co wzbudziło ostre protesty ze strony innych państw.
Na
konferencji prasowej 14 września 1979 r. prezydent F. Marcos
oznajmił, że Filipiny raczej nadal będą rościć sobie prawa do
siedmiu wysp będących pod ich kontrolą, nie zaś do archipelagu
Spratly jako całości. Na tej konferencji powtórzył, iż te siedem
wysp było nieokupowanymi, nieznanymi i niezamieszkanymi wyspami,
które nie były nawet etykietowane na mapach przed II wojną
światową, a Filipiny okupowały je jako nowe terytorium (terra
nullius).
Słabością
argumentacji Filipin jest to, że według teorii tego państwa po
zrzeczeniu się praw, roszczeń i tytułów do Spratly przez Japonię
ten archipelag stałby się jako terra nullius
przedmiotem okupacji dla jakiegokolwiek państwa. Tymczasem żadne z
państw stron Traktatu Pokojowego z 1951 r. w San Francisco nie
popierało tej teorii, a sprzymierzony nadzór po prostu nie
istniał.
IV.
Argumentacja Malezji
W 1978 roku
Malezja wysunęła wobec wysepek Amboyna Cay, Mariveles Reef i
Commodore Reef roszczenia, które opierały się na postanowieniach
prawa międzynarodowego o szelfie kontynentalnym, mianowicie
Konwencji Genewskiej z 1958 roku o szelfie kontynentalnym oraz
później – Konwencji z Montego Bay z 1982 roku „Nowe Prawo
Morza”. Ministerstwo Spraw Zagranicznych tego kraju opublikowało
oficjalne mapy, na których pewne wyspy archipelagu Spratly oznaczone
są jako terytorium malezyjskie, a w 1979 roku – mapę szelfu
kontynentalnego, na której atol James Schoal znajdował się
wewnątrz granic Malezji.
We
wrześniu 1983 roku Malezja ogłosiła oficjalnie, iż władze tego
kraju zdecydowały się zająć wąski, koralowy atol James Schoal
oraz Swallow, Ardasier i Mariveles Reef. Stwierdziła, że wyspy te
leżą w tzw. morskiej strefie ekonomicznej Malezji45.
Malezja jednak nie opublikowała jeszcze mapy pokazującej
delimitacje tej strefy.
Jak
wspomniano powyżej, roszczenia malezyjskie oparte są na prawie
międzynarodowym o szelfie kontynentalnym. Artykuł 76 Konwencji z
Montego Bay z 1982 roku stanowi, że „szelf kontynentalny obejmuje
dno morskie i jego podziemie,
które rozciąga się poza
morzem terytorialnym aż do zewnętrza wybrzeża kontynentu, albo do
200 mil morskich od linii podstawowej”. Nie ma tu jednak mowy na
temat wysp, skali lub innych przeszkód na szelfie kontynentalnym,
które są wynurzone nad
poziom morza. Dlatego argumentacje prawne Malezji są raczej słabe i
pozostają pod znakiem zapytania. Poza tym roszczenia Malezji o
suwerenność nie mają żadnej podstawy historycznej oprócz
niedawnej „efektywnej kontroli” na trzech wyspach na południu
Spratly w latach 1983–198646
(Mariveles Reef, Ardasier Reef, Swallow Reef).
V.
Argumentacja Brunei
Brunei
ma roszczenia tylko do wysepki Louisa Reef. Postulaty Brunei oparte
są na fakcie, że wysepka leży w jego wyłącznej strefie
ekonomicznej.
Jednak
art. 56 Konwencji o Prawie Morza z Montego Bay z 1982 roku stanowi
tylko, że państwo
nadbrzeżne ma w wyłącznej strefie ekonomicznej „suwerenne prawa
w celu badania, eksploatacji i ochrony zasobów naturalnych, zarówno
żywych, jak i nieożywionych, wód morskich pokrywających dno, a
także dna morskiego i jego podziemia oraz w celu gospodarowania tymi
zasobami, jak również w odniesieniu do innych przedsięwzięć w
zakresie gospodarczego badania i eksploatacji strefy, takich jak
wytwarzanie energii poprzez wykorzystanie wody, prądów i wiatrów”,
jurysdykcję w odniesieniu do budowania i wykorzystywania sztucznych
wysp, instalacji i konstrukcji, badań naukowych morza, ochrony i
zachowania środowiska morskiego. Wysuwanie roszczeń wobec jakiejś
wyspy z tytułu jej położenia w swojej wyłącznej strefie
ekonomicznej jest błędną interpretacją postanowień Konwencji.
Argumentacja Brunei jest słaba i bezpodstawna.
KONKLUZJA
Jak
wynika z powyższej analizy, Wietnam ma znaczną przewagę w stosunku
do innych stron w sporach o archipelagi Paracele i Spratly, gdyż
posiada najbardziej logiczne i najmocniejsze argumenty w świetle
prawa międzynarodowego. Wietnam jest także zwolennikiem załatwiania
sporów drogą sądową przed Międzynarodowym Trybunałem
Sprawiedliwości lub jakimkolwiek innym sądem polubownym. Jednak
rozwiązanie konfliktu zależy głównie od dobrej woli Chińskiej
Republiki Ludowej, która stosuje politykę faktów dokonanych,
naruszającą w sposób poważny zaufanie oraz stabilność w
regionie i zawsze odmawia rozwiązania kwestii spornych drogą sądową
lub na drodze wielostronnej negocjacji (co proponują inne strony).
BIBLIOGRAFIA
- Beauvois Marcel, Les archipels Paracels et Spratley, Vietnam Press nr 7574 z 27 listopada 1971 r.
- Chemillier-Gendreau Monique, Sovereignty over the Paracel and Spratly Islands”, Kluwer Law International, Haga , 2000
- Cordner Lee G., The Spratly Island dispute and the Law of the Sea. Ocean Development and International Law, Washington D.C., vol. 25 (1994)
- Ferrier Jean-Pierre, Le conflit des iles Paracels et le problème de la souveraineté sur les iles inhabitées, Annuaire francais de droit international, vol. 21 (1975)Góralczyk Wojciech, Stefan Sawicki, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa 2007
- Hindley Michael, James Bridge, South China Sea: the Spratly and Paracel Islands Dispute, The World Today, Londyn, vol. 50 (czerwiec 1994)
- Jaseniew Vladimir, Stephanow Evginii, Kитайские границы: от традиционного экспансионизмa к текущемy гегемонизмy, Moskwa 1982
Kuang-Minh Sun, Dawn
in the South China Sea? A Relocation of the Spratly Islands in an
Everlasting Legal Storm,
South African Yearbook
of International Law, University of South Africa, vol. 16 (1990/1991)
- Lacoste Yves, Mer de Chine ou Mer de l’Asie du Sud-Est, Paryż 1981Ministerstwo Spraw Zagranicznych Socjalistycznej Republiki Wietnamu, Biała Książka: Archipelagi Paracele, Spratly i Prawo Międzynarodowe, Hanoi 1988
- Quân Phạm Hoàng, „Xisha” and „Nansha” in China’s historical documents, Talawas 2007 http://www.talawas.org/talaDB/showFile.php?res=11697&rb=0302 Rowiński Jan, Morze Południowochińskie – region potencjalnego konfliktu w Azji, Warszawa 1990
- Rowiński Jan, Spór wokół archipelagów na Morzu Południowochińskim, Warszawa 1981, s. 28Samuels Marwyn, Contest for the South China Sea, Nowy York, 1982
- Thao Nguyễn Hồng, Le Vietnam et ses différends maritimes dans la mer de Bien Dong [Mer de Chine méridionale], Monako 2000
- Từ Đặng Minh Thu, Chủ quyền trên hai quần đảo Hoàng Sa và Trường Sa, Thời Đại Mới, vol. 11 (2007)Tuấn Quốc, Nhận xét về các luận cứ của Trung Hoa liên quan tới vấn đề chủ quyền hai quần đảo Hoàng Sa và Trường Sa, Tập san Sử Địa, vol. 29 (1975).
------------
1Wojciech
Góralczyk, Stefan Sawicki, Prawo międzynarodowe publiczne w
zarysie, Warszawa 2004, s. 181.
2Cac
Quan Dao Hoang Sa, Truong Sa va Luat Phap Quoc Te, Ministerstwo
Spraw Zagranicznych Socjalistycznej Republiki Wietnamu, Hanoi 1988.
3
Jaseniev Vladimir, Stephanov Evghenii, The
Chinese Fronties: From Traditional Expansionism to Present
Hegemonism, Moskwa 1982.
4
Jean-Pierre Ferrier (1975),The
Conflict of the Paracel Islands and the Problem of Sovereignty over
the Uninhabited Islands (Le
conflit des iles Paracels et le problème de la souveraineté sur
les iles inhabitées),
Annuaire francais de droit international, vol. 21.
5Monique
Chemillier-Gendreau , op. cit.
str.37-38
6
Lang Ho, Hoang sa va Truong Sa, lanh
tho Viet Nam, Su Dia nr 29 (Dac khao
ve Truong sa va Hoang Sa), Sajgon 1975.
7
Marcel Beauvois, Les archipels Paracels
et Spratley, Vietnam Press nr 7574,
27 listopada 1971 r.
8
Marwyn S. Samuels, Contest for the
South China Sea, Nowy York 1982, s.
76.
9
W oryginale (ang.): „As
we must frankly make use of any opportunity to stifle the germs of
discond, we declare our rights over the Spratly and Paracels islands
which from the time immemorial have been part of Vietnam”.
10
Jan Rowiński, “Morze
Południowochińskie
- region potencjalnego konfliktu w Azji”, Warszawa 1990
.,
s. 73.
11
Lee G. Cordner, The Spratly Island
dispute and the Law of the Sea, Ocean
Development and International Law, Washington D.C., nr 25 (1994), s.
62.
12
Chiu Hungdah/Park Choon-Ho, Legal
status of the Paracel and Spratly Islands,
Ocean Development and International Law Journal, vol. 3 (1975) nr 1,
s. 10.
13Sun
Kuang-Minh, Dawn in the South China
Sea? A Relocation of the Spratly Islands in an Everlasting Legal
Storm. South African Yearbook of
International Law, University of South Africa, nr 16 (1990/1991), s.
40.
14
Marwyn S. Samuels, op. cit.,
s. 36.
15
Lee G. Cordner, op. cit.
16
Yves Lacoste, „Mer
de Chine ou Mer de l’Asie du Sud-Est”, Herodote, Paryż 1981, s.
8–13.
17Hong
Thao Nguyen, Le
Vietnam et ses différends maritimes dans la mer de Bien Dong (mer
de Chine Méridionale),
Paryż
2004.
18
Marwyn S. Samuels, op. cit.
19
Jan Rowiński, op. cit.
20
Jiang Jieshi.
21
To znaczy Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Chiny.
22
The foreign relation of the United
States – diplomatic papers: the conferences at Cairo and Tehran,
1943, Washington D.C. 1961, s.
448–449.
23
Raymond Dennet/ Robert K. Turner, Documents
on American Foreign Relations,
Princeton University Press 1948, vol. VIII,
s. 106.
24
Całość oświadczenia z 4 grudnia 1950 r. jest opublikowana w Chou
En-lai statement on the Peace Treaty with Japan, People’s
China, Pekin, vol. II, nr 12 (16 grudnia 1950), s. 17–19.
25
Lassa Oppenheim, International Law: a
Treatise, część I, Oxford
University Press 1958, s. 897.
26
Wojciech Góralczyk, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie,
Warszawa 1996, s. 76–77.
27 Quoc Tuan, Nhan
xet ve cac luan cu cua Trung Hoa lien quan toi van de chu quyen hai
quan dao Hoang Sa va Truong Sa, Su
Dia, Sajgon, nr 29 s. 235.
28Monique
Chemillier-Gendreau, op. cit.
29
Samuels Marwyn S., op. cit.
30
Jan Rowiński, op. cit.
31
Jan Rowiński, op. cit.
32
Michael Hindle /James Bridge, South
China Sea: the Spratly and Paracel Islands Dispute,
The World Today (London), vol. 50 (czerwiec 1994) 6, s .111.
33 Quoc Tuan, op.
cit., str. 231-232
34
Jan Rowiński, op. cit.
35
L.G. Cordner, op. cit
36
Marwyn S. Samuels, op. cit.
37
Freedomland: Government states position
on imbroglio over islets, New
Philipines, Manila, nr 2/1974, s . 7.
38
Quoc Tuan, op. cit., str. 233-234
39
China Aktuell, luty 1974, s. 28; Jan Rowiński, Morze
Południowochińskie – region potencjalnego konfliktu w Azji,
Warszawa 1990.
40
Jan Rowiński, Spór wokół archipelagów na Morzu
Południowochińskim, Warszawa 1981, s. 28.
41
L.G. Cordner, op.cit.
42
International Herald Tribune,
28 marca 1974 r.
43
Kuan Ming-Sun, op.cit.
44
L.G. Cordner, op.cit.
45
Jan Rowiński, Morze Południowochińskie – region
potencjalnego konfliktu w Azji, op. cit., s. 69.
46
L.G. Cordner, op. cit.,
s. 67.
4 comments:
hic k dịch sao mà đọc
hat hanh nhan
Post a Comment